• Despre
  • Andrei Tarkovski
  • Contact
Duminică, 29 Ianuarie, 2023
  • Conectare
  • Înregistrează-te acum
No Result
Vezi toate rezultatele

Niciun produs în coș.

  • Acasă
  • Interviuri Andrei Tarkovski
  • Filme Online
  • Memorii
  • Scenarii
  • Documentare
  • Media
  • Altele
    • Evenimente
    • Dialoguri
    • Interviuri
    • Istorice
    • Romane, Nuvele, Povestiri
    • Piese de Teatru
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Acasă
  • Interviuri Andrei Tarkovski
  • Filme Online
  • Memorii
  • Scenarii
  • Documentare
  • Media
  • Altele
    • Evenimente
    • Dialoguri
    • Interviuri
    • Istorice
    • Romane, Nuvele, Povestiri
    • Piese de Teatru
No Result
Vezi toate rezultatele
Acasă Interviuri Andrei Tarkovski

Andrei Tarkovski: „A lucra cu genul științifico-fantastic implică o puternică subtilitate și sinceritate, mai ales dacă este vorba de problema de perspectivă…”

Din „Ekran”, nr. 70-71, pag. 162-165, noiembrie 1970. Interviu realizat de Naum Abramov. Traducere din limba rusă.

în 1970, Articole cu plată, Interviuri Andrei Tarkovski
0

În prezent, Andrei Tarkovski lucrează la ecranizarea romanului stiințifico-fantastic al lui Stanisław Lem, Solaris. În ultimul timp acest gen atrage interesul multor regizori de renume, dovedind faptul că răspunde unui fel de nevoie interioară, atât a audienței contemporane, cât și a producătorilor. Conținutul complex, intelectual-artistic, se poate îmbina într-un singur film cu particularitățile unui eveniment anume care se adresează unui cerc larg de spectatori și pe înțelesul tuturor. Mi se pare just mai ales în cazul genului științifico-fantastic în cinematografe. Diferite grupuri de spectatori selectează elemente ale acestor filme: în unele cazuri – conținutul filosofic, în altele partea strict superficială, palpitantă și de efect a evenimentelor.

Andrei Arsenievici, după părerea dvs., ce nevoi sunt satisfăcute în zilele noastre de genul științifico-fantastic în cinematografe? Este dorinţa de a vedea progresele ştiinţifice şi tehnologice ale umanităţii, întruchipate de imaginaţia expresivă a unui film contemporan? Este expresia gândului filosofic din cadrul contextului de zbor în spaţiu cosmic, viitorul planetei noastre sau o poveste a unei invenţii noi şi curajoase? Poate că este încercarea scriitorului şi a regizorului de a studia caracterul oamenilor, caracterul nostru contemporan, vizavi de evenimentele dictate de gen? Şi nu în ultimul rând, de ce v-aţi îndreptat atenţia către genul științifico-fantastic care este atât de nou pentru dvs.

Din câte observ întrebările pe care mi le adresaţi se referă pe de o parte la regie şi pe de altă parte la spectator. Dar mai întâi de toate vreau să explic de ce am ales să ecranizez romanul scriitorului Stanisław Lem, Solaris. Fie că primele mele două filme au fost bune sau nu, ele tratează, în final, acelaşi subiect. Povestesc despre manifestarea extremă a responsabilității şi a datoriei morale, zbuciumul pentru a le atinge şi credinţa în el la nivelul unei crize de personalitate. Vorbesc despre un individ înarmat cu convingere, conştient de destinul său personal, pentru care adevărata catastrofă este imposibilitatea de a îmblânzi sufletul omenesc.

Sunt interesat de un erou care să meargă până la capăt, indiferent de situaţie. Pentru că numai o astfel de persoană poate pretinde victoria. Forma dramatică a filmelor mele este o marcă a dorinţei mele de a exprima chinul şi splendoarea sufletului omenesc. Cred că puteţi corela destul de simplu acest concept cu filmele mele anterioare. Atât Ivan, cât şi Andrei Rubliov acționează împotriva propriei lor siguranţe. Primul în sens fizic, al doilea în sens spiritual. Amândoi sunt în căutarea unei atitudini etice ideale.

Cât despre decizia mea de a ecraniza romanul Solaris, al scriitorului Lem, nu se datorează deloc unui fel de chemare pentru acest gen. Motivul principal este că în Solaris se prezintă o problemă care îmi este familiară: problema biruinţei, a convigerilor, a transformării morale pe drumul chinului unui om limitat de propriul destin. Profunzimea şi înţelesul romanului nu sunt nici pe departe dependente de genul științifico-fantastic, şi nu este suficient ca romanul să fie apreciat doar pentru că face parte din acest gen.

Romanul nu este doar despre mintea umană care întâmpină necunoscutul, ci şi despre saltul moral al unui om în relaţie cu noi descoperiri în cunoaşterea ştiinţifică. Şi depășirea obstacolelor apărute în cale duce la naşterea dureroasă a unei noi moralităţi. Acesta este „preţul progresului” pe care Kris Kelvin îl plăteşte în Solaris. Iar preţul său este întâlnirea faţă în faţă cu materializarea propriei lui conştiinţe. Dar Kelvin nu-şi trădează poziţia morală. Pentru că trădarea, în această situaţie, înseamnă ca el să rămână la un nivel scăzut, fără ca nici măcar să încerce să ajungă la un nivel moral mai înalt. Şi Kris Kelvin plăteşte scump pentru acest pas înainte. Genul științifico-fantastic creează premisele necesare acestei conexiuni între problemele morale şi fiziologia minţii umane.

Pentru acces la conținut

Conectați-vă dacă ați cumpărat.

Cumpără abonament

Obțineți acces la toate conținuturile noastre. Selectați „Abonament lunar” sau „Abonament anual”
Alege acum

Cumpără bilet

Deblocați acest articol și obțineți acces permanent pentru a-l vizualiza. Selectați „Bilet la film sau lectură”
Deblocați acum

Faci un comentariu sau dai un răspuns? Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

captcha

Please enter the CAPTCHA text

„Solaris” (1972), Regia: Andrei Tarkovski

„Andrei Rubliov” (1966), Regia: Andrei Tarkovski

„Copilăria lui Ivan” (1962), Regia: Andrei Tarkovski

„Compresorul și vioara” (1960), Regia: Andrei Tarkovski

„Sacrificiul” (1986), Regia: Andrei Tarkovski

„Boris Godunov” (1983), Regia: Andrei Tarkovski

„Nostalgia” (1983), Regia: Andrei Tarkovski

„Timpul călătoriei” (1983), Regia: Andrei Tarkovski, Tonino Guerra

Facebook

Despre Andrei Tarkovski

CELE MAI IMPORTANTE MOMENTE DIN VIAȚA ȘI OPERA MARELUI ARTIST ANDREI TARKOVSKI SUNT PE WEBSITE

„Cel care îl iubește pe Dumnezeu, pe Hristos Domnul, pe Sfântul Duh, dar care iubește și arta, se află mereu în fața unei dileme; problema e deseori dificilă, profundă. Andrei mi se pare unic, și un personaj atât de modern. A reușit să creeze o punte între aceste lucruri și iată, în arta sa, se simte o prezență a lui Dumnezeu, a frumuseții Lui, dar și a memoriei Domnului Hristos. Găsim o îmbinare unică, neîntâlnită la alți artiști, sau poate cu greu, dar la artiști ermetici, fie pianiști, fie sculptori, fie pictori sau chiar poeți ș.a.m.d.” - CHARLES DE BRANTES, președinte Institutul Internațional Andrei Tarkovski – Paris

Categorie

  • Evenimente
  • Dialoguri
  • Documentare
  • Filme online
  • Interviuri
  • Interviuri Andrei Tarkovski
  • Istorice
  • Media
  • Memorii
  • Romane, Nuvele, Povestiri
  • Piese de Teatru
  • Scenarii

Legătură

  • Ministerul Culturii și al Identității Naționale
  • Centrul Național
    al Cinematografiei

Info pe scurt

Proiectul „Tarkovskiana” a început oficial în data de 5 aprilie 2014 la București și este inițiat de Ionuț Dumitrescu, producător și regizor. Domnia sa prezintă pe Nicolae Ghibu, scenarist și regizor, fost coleg cu marele artist rus Andrei Tarkovski și singurul român care i-a luat un amplu interviu acestuia; la data de 15 august 1967, la Chișinău. Obiectivul principal al proiectului cuprinde cuvântul lui Andrei Tarkovski publicat în spațiul românesc.

  • Despre
  • Andrei Tarkovski
  • Contact
  • Bilete și abonamente
  • Cursuri și ateliere

  • Condiții de utilizare
  • Date cu caracter personal și politica cookies
  • Copyright și aspecte juridice
  • Informații despre companie

© 2014-2023 | Inițiativa Tarkovskiana în România. Toate drepturile rezervate.

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Conectare
  • Înregistrează-te acum
  • Cart
  • Despre
  • Andrei Tarkovski
  • Filme Online
  • Categorii
    • Evenimente
    • Dialoguri
    • Documentare
    • Interviuri
    • Interviuri Andrei Tarkovski
    • Istorice
    • Media
    • Memorii
    • Romane, Nuvele, Povestiri
    • Piese de Teatru
    • Scenarii
  • Bilete și abonamente
  • Cursuri și ateliere
  • Contact

  • Condiții de utilizare
  • Date cu caracter personal și politica cookies
  • Copyright și aspecte juridice
  • Informații despre companie

© 2014-2023 | Inițiativa Tarkovskiana în România. Toate drepturile rezervate.

Bine ai venit!

Conectează-te la contul tău

Ai uitat parola? Înregistrează-te acum

Creează un cont nou

Completează datele de mai jos pentru a te înregistra

Toate datele sunt necesare Conectare

Recuperați parola

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de email pentru a vă reseta parola.

Conectare
Doriți să deblocați acest articol?
Total deblocări : 0
Sunteți sigur că doriți să anulați abonamentul?
error: